Star, the coolest dog of the whole down-town

17 augustus 2008 - Wa, Ghana

Peoplezz!

Hier weer een verhaaltje vanuit de metropool Wa! Alweer 3 weekjes gelee, in de tussentijd weer een paar leuke dingetjes beleefd/meegemaakt/gezien. Zo heb ik sinds ongeveer 12-14 jaar weer eens verstoppertje gespeeld, en dan incluis ploffen om te bepalen wie er moest beginnen. In 1 woord: GEWELDIG! Wat een lol gehad. De watchman van Eric (soort van beveiliger van het huis) wist niet wat die zag. Vijf volwassenen waarvan er een hardop ging tellen en de rest zich snel ging verstoppen. Hij lag helemaal dubbel van het lachen, en wij ook. Afgestudeerd verpleegkundige, 3 bijna afgestudeerde verpleegkundigen en een bijna afgestudeerd arts,verstoppertje aan het spelen haha..  Maar naast alle ongein, uiteraard ook mezelf weer nuttig gemaakt voor de Afrikaanse medemensch, och wat klinkt dat toch weer lekker nobel :p Tanja en Nonja zijn in de tussentijd vertrokken uit Wa. Die zitten nu in Accra (hoofdstad) om hun ouders op te halen en komen daarna nog een paar daagjes terug om Wa en het werk van Child Support te showen aan hun ouders. We zitten nu dus met z'n drieen en sinds hele lange tijd zijn de mannen weer eens in de meerderheid, arme Marion :d Maar sinds deze week hebben we er weer een hostel - (ons huis) bewoner bij. Daarover zo meer, cliffhangertje ;)

Het weer is hier de laatste paar weken langzaamaan wat slechter geworden, lees: meer regen. Dus ook weer de nodige keren zeikes nat geregend. Maar die regen houdt ook wel weer een voordeeltje in: de buitendouche! Toen ik voor het eerst hoorde dat Tanja en Nonja buiten douchte als het regende, verklaarde ik ze voor gek. Maar nadat ik het een keer gezien had, toch ook maar eens gedaan. En toen bleek het zwaar relaxed te zijn: een goede straal water (geen pisstraaltje zoals uit onze douche), meestal goede temperatuur van het water en, het mooiste, je kan zo lang douchen als je wilt (je hoeft je geen zorgen te maken dat je te veel water verbruikt en dus weer water moet gaan bestellen) ! De buitendouche werkt als volgt: als het hard genoeg regent, wordt de straal van de afvoer van het dak steeds groter, totdat hij net zo groot is dat je er nat genoeg van wordt en eronder kan gaan staan. Je moet wel eerst even het dak goed schoon laten spoelen, anders komt er allemaal troep mee van het dak. Wat kan je toch snel ergens tevrede mee zijn he :) Zo gebeurde het dat we vorige week met z'n drieen ongeveer 20 minuten hebben staan wachten, totdat de straal dik genoeg was om er onder te gaan staan. Alleen het regenen zette niet door en stonde dus voor Jan L*l te wachten met soap, shampoo en handdoek..

Van het regen naar de kerk ( regen -> zondevloed -> ark van Noach -> kerk ;) ). Afrikanen staan bekend om hun gezang en gedans in de kerk. Dat moest ik natuurlijk een keer meemaken. Nou waren we al een paar keer uitgenodigd voor een kerkdienst, die van de baptisten (de kerk waar Dan, lid van management van Child Support, de pastoor van is), maar nog niet geweest. Totdat de meiden van Eric moesten zingen in de kerk. Toen zijn we met z'n allen gegaan. Om 9 uur begon de dienst met een bijbellezing voor de analfabeten, net als bij ons heel lang geleden... Vanaf een uur of 10 zou dan de dienst beginnen. Wij waren er dus rond tienen. Ik had verwacht een hele volle zaal te zien, maar waren maar ongeveer 60 mensen. Snel een plaatsje gezocht, terwijl de bijbellezing en een levendige discussie daarover gewoon doorgingen. Na de discussie begon het zingen. Er kwamen 3 dames naar voren lopen om in een microfoon te zingen (hoe harder hoe beter, en dat het dan valser wordt maakt niet uit..) Daarnaast nam Dan plaats achter keyboard en een andere Ghanees nestelde zich achter een drumstel. Vervolgens ging het mengpaneel vol open en werde ff half weggeblazen in die kerk. De kerkgangers gingen helemaal op in het zingen en op een gegeven moment kwamen dan de eerste vrouwen die voorin de kerk op de muziek begonnen te dansen. Sommige kerkgangers gingen zo op in het zingen, en later het bidden, dat ze met gesloten ogen en de handen in de lucht, langzaam om hun as draaiden en soms tegen de muur aan het zingen waren. Erg komisch gezicht! Tussen het zingen door moesten de nieuwelingen zich voorstellen voor de kerk. Ff zeggen wie je was, waar je vandaan kwam, door wie je was uitgenodigd en wat je in Ghana aan het doen was. Na dit voorstellen begonnen ze een lied te zingen en toen begon iedereen door elkaar te lopen en elkaar een hand te geven. Hierover had ik een weddenschapje lopen, want ik geloofde niet dat de hele kerk elkaar een hand ging geven. Dat gebeurde dus wel en dat kostte me een pak Sangria.. De meiden van Eric hebben ook nog een nummer gezongen en na veel bidden, begon dan de preek waarvoor ik al gewaarschuwd was. Die zou lang duren en . Dat was ook zo! Na een uur had Eric er genoeg van en hij stond op. Na een paar minuten gingen ook Tanja en Rowald, die ergens anders zaten, ervandoor. Wij dachtten dat de preek bijna was afgelopen, dat zei Dan ook de hele tijd tijdens het preken, maar dat dachten we al een kwartier! Toen kreeg ik een sms-je: ' Kome jullie naar buiten voor de tactiekbespreking voor de voetbalwedstrijd van vanmiddag' haha.. Zes blanken in de kerk: kwamen als laatst en gingen als eerst weer weg. Maar hier maakt dat allemaal niet uit. Tijdens de dienst ging alles er ook heel gemoedelijk en relaxed aan toe. Genoeg tijd voor een lolletje! Ik vond het ook niet heel erg saai, terwijl dat in NL wel vaak is. Maar nee, dit betekent nu niet een ommekeer in me religieuze bestaan. ;)

Om de chronologische volgorde van gebeurtenissen maar te handhaven: die middag was er dan de voetbalwedstrijd! We deden mee met het vriendenteam van Yussif, das een Ghanees die we via via kennen. Er deden wel vaker vrijwilligers mee, en het leek me wel weer leuk om weer een keer wat aan sport te doen. Zodoende stonde we dus die middag op het veld: Rowald, Tanja, Nonja en ik. De Ghanezen keke wel ff raar op toen ze zagen dat er ook vrouwen meededen. :) We speelden tegen een team van studenten. Van tevoren was ik benieuwd naar de schoenen waarop de Ghaneze zouden voetballen. Het viel mee, de meeste hadde sportschoenen aan, een aantal zelfs voetbalschoenen met daarop het Nike-teken getekend.. Niemand op blote voeten, er was er wel eentje die op van die plastic zwemschoentjes voetbalde... Het team had zelfs een heus eigen voetbalshirt. Ik, op me sneakertjes, stond op me ouwe vertrouwde plekje achterin. Toen de wedstrijd begon, bleken m'n gebeden van die ochtend te zijn verhoord (of is het gehoord?): het begon goed te regenen. Aangezien altijd alles hier stil ligt als het regent (je zou maar nat worden...) dacht ik ff dat de wedstrijd afgeblazen zou worden, helemaal toen ik het in de verte hoorde donderen. Maar de scheidsrechter, ja er was zelfs iemand met een fluitje aanwezig (zij het wel een gewone vriend van iemand), vond dat we door konden voetballen. Het was een beetje F-jes voetbal (op een kluitje), maar over het algemeen ware ze technisch en fysiek sterk. Viel me reuze mee! Het veld was alleen wel bagger: kuilen, grote plassen en af en toe een overstekende kip of varken haha. Dus naast de bal en je tegenstander in de gaten houden, was het minstens zo belangrijk om om de seconde te kijken waar je liep... Al met al 85 minuten gespeeld en was tevrede over me debuut.. Het eindresultaat was wat minder, 4-2 verloren. 'Maar', zeiden ze: 'we hebben nog nooit een doelpunt gemaakt tegen ze, en nu wel'. Alleen vertelde ze gelijk daarna dat het de vorige keer 9-1 was geworden. Of dat ene doelpunt dan een eigen goal was geweest, heb ik maar niet gevraagd. De logica van een Ghanees/Afrikaan is namelijk niet altijd zo logisch als die van ons ;)

Om van de voetbal maar even over te gaan op de titel van deze blog, ons nieuwe huisdier! Hij heet Star! Aangezien we na het eten van hond, wat goed te maken hadden met hondenras, leek het ons leuk om een puppie te kopen. Kost geen drol hier, iets meer dan 3 euro.. En het leek ons wel leuk zo'n pup bij het hostel. Eerst mocht het niet, omdat z'n toekomst onzeker zou zijn als wij weg zouden gaan. Toen Felicia echter hoorde dat we een hondje wilden, opperde zij de mogelijkheid om de hond aan het straatkinderenproject te geven als wij allemaal weg zouden gaan en er geen vrijwilliger meer zou zijn. Felicia is de moeder (=begeleidster) van het straatkinderenproject. Toen kregen we toestemming! Marion sprong werkelijk een gat in de lucht van blijdschap haha.. De watchman van Eric kende nog wel iemand in zijn dorp die een nestje puppies had en heeft er een voor ons meegenomen. Toen kwam het gevecht om de naam. Ik heb Puk nog geopperd, maar die heeft het niet gehaald. Uiteindelijk hebbe we er met z'n allen voor gekozen om hem 'Star' te noemen, naar het biermerk in Ghana, :d Al zal iedere Ghanees denken dat we hem naar de sterren hebben genoemd, aangezien dat typisch Ghanees zou zijn. Andere typische namen zijn Peace, Love, etc. Star is nou een weekje bij ons en hebbe er al veel lol mee beleefd. Vandeweek heeft ie ff 7 kleuren bagger gescheten toen die bezoek kreeg van een oude onbekende hond die niet echt vriendelijk was. Het jankte het uit, en aangezien er net een slang van 1,5 uit de tuin was gehaald, vreesde ik voor een slang bij Star. (Star ligt altijd buiten, moet nl uiteindelijk een waakhond worden) Maar het bleek een hond.. Maar, Star heeft het overleefd en is nu weer net zo stoer aan het doen als daarvoor.. Die slang werd opgemerkt door Brahma en 2 vrienden van hem. Brahma is de watchman van het andere huis op het terrein waar ons hostel op staat. Hij kwam ons halen 's avonds. Aangezien hij geen engels spreekt, zei hij alleen: come, come. Wij er dus achteraan, niet wetende wat we zouden zien. En toen lag daar een slang van 1,5 meter die nog kronkelde.. Dan deins je wel ff achteruit haha. Ze hadden de slang al een paar tikken op z'n kop gegeven, maar hij leefde nog wel. Paar foto'tjes gemaakt en toen werd de slang buiten de tuin alsnog gedood. Op de terugweg door de tuin naar het hostel, maar ff extra goed opgelet op slangen. :)

Ander leuk verhaaltje, daarna stop ik om jullie niet te lang van je werk te houden, gaat over de nieuwe bbq. Nou kenne ze in Ghana wel grillen, dat doen ze met kebap, maar die zie je niet zo vaak. Een echte bbq kan je hier niet kopen en het woord 'bbq' kennen ze ook niet. Aangezien wij wouden gaan bbq-en, hadden we al half een constructie a la Ouwe-Schaap hadden gemaakt: stenen met rooster erop. Toen kreeg Eric het idee om er een te laten maken door een bevriende metaalbewerker, Rockey. Rockey had redelijk wat gereisd en wist bij navragen, precies hoe je een bbq moest maken. Wat me erg verbaasde. Hij had een paar keer ge-bbq'd in het buitenland en dat was hem goed bevallen. Dus met hem een beetje door Wa heen gereden en goede materialen gezocht. De bbq is uiteideindelijk erg gaaf geworden, zie foto. Het is een op z'n kant liggend olievat op een metalen onderstel met een groot rooster en veel beluchtigingsgaten. Oftewel de bbq van die avond kon niet meer mislukken. Gebeurde ook niet haha.. Onze buikjes weer goed vol gegeten en gedronken (rose is hier goed te drinken) en na de bbq tot in de vroege uurtjes nageborreld bij een mooi kampvuurtje. Alleen achteraf bleek dat het hout wat we gebruikten, eigenlijk was bedoeld voor een kippenhok. Alleen omdat Brahma geen engels kan, kon hij het op die avond niet vertellen. Maar wij dachten toen we we hout aan het sprokkelen waren, dat het wel goed zat. Hij knikte immers toen we wat hout van die stapel pakten.. Binnenkort dus maar wat hout kopen voor de beste man. Om voortaan dit te voorkomen hebben Rowald en ik maar een kapmes gekocht. Das een mes met een lemmet van 75 cm waarmee je alles kan kappen/snoeien. Dus geen boom is meer veilig :d

Genoeg over Ghana nu. Bij jullie ook nog steeds alles goed? Vakantieperiode bijna ten einde? Iedereen nog lekker met z'n co-schappe bezig? Ff snel wat reacties op de reacties. Beuntjes, Joep zal ook eens in 1 keer iets goeds doen... Rien en Margriet, Sanne heeft het onderwerp netjes vermeden haha, thnx trouwens voor de kaart, wordt gewaardeerd! Ganzen, zal wel wat tussenzitten voor Renze, maar niet veel, er zijn veel PLORK-en (Prachtig Lichaam Ontzettende Rot Kop :p ) en Steef: een hek is niet om tegenaan te rijden ;) Mathilde en Claar, nog 2 weekjes! Geniet nog even van het NL'se eten en de Nederlandse gemakken! ;) Anna, weer terug uit Polen? Hoe beviel je eerste weekje? Nanda, leuk artikeltje! Weer veilig thuisgekomen? Crapman, weer back in Holland? Ook jij je eerste weekje gehad? Goed bevallen? Ex-buuf, ja idd raar om na zo'n tijd niet meer tot de kloosterlingen te behoren. Good luck met de oudjes! Haaq, mijn prestaties vielen niet tegen, ben benieuwd naar de prestaties van het 12e! Pim, in hoeveel greppels ben je al wakker geworden tijdens de KEI-week? :p

Dan, na veler verzoek, de foto's... Ze staan er dan eindelijk op. Het heeft wat gevloek en getier gekost, maar nu vele ogenblikken van geduld staat oa mijne nieuwe kapsel nu online! Have fun met het bekijken!

Voor de mensen uut 't Oostuhn: Have fun met Gramsberger feestweek. Volgend jaar zal ik weer hard meezingen met het Gramsbergse volkslied!

Voor de Tilbo's: good luck with the Ten Mile! Niet te veel blaren kweken he!

Houdoe maar weer!

Bram

1. OPA:
    17 augustus 2008
    Skoapie,
    Wat heb je toch elke keer prachtige verhalen en een ontzettende rotkop zo!;). Wat een pracht hond! Echt geweldig. Mooie bbq!!! Neem dat ding mee naar Nederland(leuk als welcome back party!!!!).
    Hier alles goed! Met Miranda niet zo ze is zaterdag geopereerd. Ze had galstenen en een ontstoken galblaas dus de hele zooi is er uit gehaald. Ze is er nog aardig slecht van.
    Maar goed dat gaat wel weer over(hoop ik!!!).
    Ik wacht met smart op je volgende verhaal want ik vind je verhalen echt geweldig!!!!

Groeten van OPA!!!!
  2. Mathilde:
    Hey Bram!
    Wow wat een verhaal joh! Nog 1,5 week en dan zitten wij in het vliegtuig... krijg er steeds meer zin in hihi!
    Tot snel!
    Groetjes Mathilde
  3. Jordy & Stephanie:
    Schaap!
    Kaal haar staat je, tja, heel erg niet-Bram! Een hele verbetering...
    Weer een mooi verhaal geworden. Erg grappig hoe je beschrijft hoe dat in zo'n kerk gaat. In Zambia was ik toen ook meegesleept naar een dienst en dat ging ongeveer net zo!
    Afgelopen weekend van je BBQ in het klooster gebruik gemaakt: doet het goed!
    Houdoe :d
    Crapman
  4. Monique:
    18 augustus 2008
    Weer met een grote glimlach je verhaal gelezen...
    Leuk om te zien hoe je met heel weinig toch heel erg kunt genieten...We doen iets niet goed in onze westerse maatschappij ;)
    En idd je korte koppie...apart!!! Maar misstaat je niet.
    Kijk uit naar je volgende blog..
    Groetjes Monique
  5. Sjaak:
    bram,

leuke foto's. Heeft jullie team nog een superspits nodig ;)

xx
  6. Martin:
    Ouwe!

Jammer dat ze niet met Puk ingestemd hebben, want dat is toch dé naam voor een huisdier/kind. Ik zie dat je je alweer net als in t klooster vermaakt met de BBQ's en open vuren. Succes nog daar en denk aan de dagelijkse portie bamboe he!

Houdoee
  7. Geert john aletta alice:
    19 augustus 2008
    Ha die Bram,

Leuk hoor om weer wat van je te lezen, wat een schattig hondje en dat moet een waakhond worden? Het verhaal van de kerkdienst kwam ons erg bekend voor, apart he om zo'n dienst mee te maken? wel relaxed om zo naar de kerk te gaan.
    Je hebt volgens mij een ultra modern afrikaans kapsel, staat je wel hoor!!
    Veel sterkte nog en vooral ook veel plezier.

Hartelijke groeten uit hardenberg van geert en alice.
  8. Nanda:
    20 augustus 2008
    Hey Bram..
    Leuk leuk om je verhaal weer te lezen. Wat een ontzettend skattig hondje!
    Goed om te lezen dat je je vermaakt daar, moet een bijzondere en waardevolle tijd zijn daar. Geniet er van!
    Oh ja.. Luuk is veilig thuis, ze hebben het super gehad daar en zullen nog wel eens de reis over doen.
    Super veel succes daar!
    Groetn Luuk en Nanda
  9. Rien en Margriet:
    22 augustus 2008
    Hoi Bram,
    Fijn om je verhaal weer te lezen en de foto's te zien. Mooi koppie zo hoor. Ik weet nu meteen hoe je er uit ziet als je 55 jaar bent!!!( als ik het nog mee mag maken) Mooie bbq trouwens, zullen veel studenten jaloers op zijn.
    Rien en Rick en Celien zijn flink aan het trainen voor de 10 miles dus dat gaat vast goedkomen.
    Succes verder en tot de volgende blog.
    xxx
  10. Bertine:
    25 augustus 2008
    Hee Skatje!
    Gaaf om je verhalen te lezen.. bijzondere ervaring lijkt me.
    Hier gaat alles lekker... ik heb mijn reis geboekt naar thailand! 10 weekjes reizen door azie.. waaahaaa. heb er zin in. Kom in december terug, jij ook toch? Kunnen we dan samen onze back home borrel drinken..
    Kusssssssssssss
  11. Emmy Schaap:
    26 augustus 2008
    Hee Bram, leuk om weer je blg te lezen, schattig koppie heb je hoor! Lief hondje. Het was leuk om laatst even met je te msnnen. Ben bij je ouwelui geweest, eindelijk het huis gezien. Zach heeft het grandioos in nederland, ik heb de groeten van je gedaan. Jammer dat je hem nu misloopt. En zaterdag als we een familiefeestje hebben plaatsen we je er wel denkbeeldig bij, geniet van de tijd daar groetjes je tantetje.