Ster-speler HHC 12 uitgeleend aan FC Wa!

25 juli 2008 - Wa, Ghana

Peoplezz!

Hier weer een blogje vanuit het warme en vochtige Ghana. Ghana heeft de twijfelachtige eer om mij al weer een maand in haar land te hebben rondlopen. De tijd gaat echt al snel! De afgelopen weken onder andere het gewone werk gedaan, met freelance verplaagkundige Theodore meegeweest met z'n werk in de dorpjes rond Wa, een bezoekje gebracht aan de kapper, een ECG-apparaat uit de jaren 80 proberen te fixen, eerste Ghanese karterje gehad (-> waterdunne diarree :|) en heerlijk geluierd!

Allereerst maar het meest indrukwekkende! Deze week, zoals hierboven vermeld, meegeweest met Theodore. Theodore is een verpleegkundige die freelance werkt. Mensen kunnen hem bellen en dan verleent hij medische zorg, eigenlijk geen verpleegkundige maar artsenzorg. Hij doet dit al jaren en hij weet ook wel een hoop. Hij is goedkoper dan het ziekenhuis, dus mensen gaan sneller naar hem als ze weinig geld hebben. Hij verleent z'n diensten in Wa, maar vooral ook in de dorpen rondom Wa (andere dorpjes dan waar wij heen gaan met Child Support). De vrijwilligers mogen af en toe met hem mee.

Afgelopen week ben ik een paar keer met hem meegeweest. Achterop z'n motortje ben je dan bijna langer aan het rijden dan aan het werk, maar met deze omgeving is dat alles behalve vervelend! Als hij bij een patient komt bekijkt hij het probleem, voert wat diagnostiek uit en dan gaat hij praten met de dorpsgenoten over de prijs van de behandeling (echt arme mensen behandelt hij wel eens gratis). Als ze eruit komen over de prijs start de behandeling. De mensen mogen in termijnen van 3 betalen, de eerste termijn moeten ze gelijk betalen. Vervolgens mogen ze de andere termijnen later betalen, zodat ze ook vaak zien dat de patient opknapt en dat ze dus niet in de mangel genomen worden. We hebben een aantal patienten gezien met een ascitesbuik (vrij vocht in de buikholte door bv het niet goed werken van je lever of nieren). Theodore neemt dan wat vocht af, bekijkt wat hij denkt dat het probleem is aan de hand van het vocht en start na overeenkomst over de prijs, de behandeling. Alleen tot mijn verbazing gaf hij niet alleen medicijnen aan deze mensen, hij verrichtte ook ascitesdrainage (het eruit laten lopen van het vocht door middel van een naald en infuussysteempje). In NL wordt dit gedaan door artsen, maar hier deed hij het gewoon. Maar aangezien je in de dorpjes bent en daar vaak al geen stromend water is, zijn de omstandigheden dus heel wat anders dan in NL in het ziekenhuis. Dat vergt wat improvisatievermogen! Zo eindigde het dus zoals op de foto! Een infuussysteempje wat afloopt via een takje in een emmer, met de patient gewoon zittende op een stoel of bij moeders op schoot. Het lijkt allemaal heel onprofessioneel, maar het kan gewoon niet anders hier. De mensen hebben geen geld voor het ziekenhuis en zullen toch behandeld moeten worden. Alleen sta je de eerste keer wel ff raar te kijken!

Waar ik nog raarder naar stond te kijken is hoe ze hier omgaan met psychiatrische patienten. Wat anders dan bij de GGZ, Madelon en Carlijn ;)! Ik ben bij 2 schizofrenen geweest. De eerste zat geboeid (polsen en enkels) op een bankje tussen zijn familie en werd nog wel redelijk goed behandeld door z'n familie: kreeg nog te eten, werd betrokken bij het sociale leven (alleen van het gezin denk ik, niet het dorpse leven). De tweede echter, werd weggestopt in een schuurtje wat voor de helft geen dak had. Hij was naakt, geboeid aan enkels en polsen, vastgemaakt aan een boomstam van 1,5-2 meter die hij achter zich aan trok, kreeg geen eten en wachtte eigenlijk op z'n dood (al 4 jaar). Het was me al allemaal verteld, maar toen ik hem zag stond ik toch ff raar te kijken. Een naakte geboeide volwassen man aan een boomstam in een schuurtje die snel naar ons kwam toegelopen omdat hij wist dat hij eten zou krijgen! De kinderen vertelde ons dat hij ook wel eens geitenpoep eet! Na het eten wat Theodore had meegenomen kreeg hij ook nog wat te eten van z'n moeder, want Theodore zei dat ie anders geen medicijnen gaf. Vervolgens kreeg hij een injectie waardoor hij 3 dagen slaapt. In die drie dagen hebben z'n dorpsgenoten ook 3 dagen een goede nachtrust, want de andere nachten houdt hij ze wakker met z'n geroep en geschreeuw. Was wel raar om foto's te maken, maar Theodore drong erop aan en ik wou het eigenlijk ook wel aan anderen laten zien! Voelde me wel gegeneerd, maar toen we weggingen bedankte zijn moeder mij dat ik als blanke naar haar zoon ben komen kijken, strange world ;)

Op de terugweg heb ik dan een mijlpaaltje behaald in me leven, sorry (zusje) Sanne. Voor het eerst hond gegeten! Het is hier een soort van duurdere lekkernij. Dat wou ik wel eens proberen, dus Theodore en ik naar een spot (cafe/terras waar je wat kan drinken) waar ze hondenvlees hadden en geprobeerd. Toen de dames van de spot hoorden dat het mijn eerste keer was en merkte dat ik foto's ging maken, kwamen ze snel aangelopen met een stuk van de bek en een poot van het hondje. Op de foto gezet en toen me eerste hap: eerst wat raar, want ik zag die kop en die poot nog voor me (en dus ook onze hond Flo), maar daarna was die drempel weg en het bleek goed te eten! Nog wat meegenomen voor me huisgenoten en 's middags bij de vrijdagmiddagborrel nog wat gegeten. Mooie belevenis! De vrijdagmiddagborrel is trouwens weer opnieuw geintroduceerd en staat als vaste prik op de agenda. 1 Doelstelling van me dus al behaald! ;) In totaal 3 daagjes meegeweest met Theodore: interessante patienten gezien! Gekoppeld door Theodore (met een vuile lach op z'n gezicht haha) aan vele vrouwen die allemaal wel een baby van een blanke wouden, iedereen verteld dat ik al een vriendin had, leugentje om bestwil! :d Eerste keer hond en geregeld dat hij me binnenkort een circumcisie (kleine operatie waarbij je het voorhuidje van de penis eraf haalt, vaak bij moslims en als het voorhuidje te nauw is) leert uitvoeren. To be continued!

Vorige week ook bij de kapper op bezoek geweest. Me haar zat me steeds meer in de weg -> lang, warm, gel was op en hier geen gel te koop. Dus drastische beslissing genomen en alles eraf laten scheren! Met de meiden van Eric (moesten ook naar de kapper) ben ik naar een kapper gegaan. De eerste haalde gelijk z'n baas, er stond immers wel een blanke! ;) Maar z'n baas durfde het niet, hij was alleen kroeshaar gewend en wist niet om te gaan met stijl haar haha..Dus naar de volgende, daar werd ook de baas gehaald en die durfde het wel. Alleen die verknoeide het mooi. Na 1 keer aanwijzingen werd het veranderd, maar niet meer voor de spiegel gehouden en kon ik me stoel uit. In de spiegel van de auto bleek het er nog steeds niet uit te zien: bovenop kort, achter en zijkanten lang! Achter me rug om flink uitgelachen door iedereen, dus dag erna naar een andere kapper waar Eric altijd heen gaat. Na het halen van de baas, moest ook hij erg lachen en vroeg wie het gedaan had. Uiteindelijk heeft hij het dan wel goed gedaan (kosten: 50 eurocent!) en loop ik nu gemilimeterd rond. Staat niet eens heel verkeerd en oh zo makkelijk hier!

Afgelopen week zijn er ook 2 nieuwe vrijwilligers gearriveerd: Marion en Rowald. Niet meer de enige kerel dus, eindelijk weer beetje platte mannenpraat :d Marion is verpleegkundige, net klaar met HBO-V. Rowald is HBO-V student, komt uit Dordt en ik hoorde ineens weer het ouwe vertrouwde 'Ouwe' (Ouwe ;) ) en 'Pik' (Opa en Krijger ;) ) tegen me zeggen, oftewel gelijk geaccepteerd! Eerste avond gelijk paar biertjes gedronken en ff een latertje gemaakt. Gaat goed komen dus. Marion en Rowald blijven ongeveer net zo lang als ik. Begin augustus gaan Tanja en Nonja weg, en eind augustus komen er nog eens 6 nieuwe vrijwilligers! Drukke boel dus.

Afgelopen week ook een dagje meegewerkt in 'The Islamatic Clinic' in Wa. Das een klein ziekenhuisje aan de rand van Wa, met 2 zalen: een mannen en een vrouwenzaal (mannen en vrouwen liggen in beide ziekenhuizen in Wa nog gescheiden, dus niet alleen bij de moslims ;) ) Er werkt 1 arts: een Egyptische chirurg die nog nooit van normale omgang met patienten heeft gehoord (chirurgen eigen? Sjaak Johan :p ) Maar het is wel een mooie baas. Ik kon 1 patient meekijken en toen moest ik het zelf gaan doen, gelukkig wel onder enige supervisie. Werd bv niet uitgelegd welke medicijnen ze hadden, wat het normale voorschrijfsysteem was, etc. Maar kreeg toch nog wel goede begeleiding van hem en de tolk. Hele zooi patienten gezien en behandeld in korte tijd, per patient niet langer dan 2 minuten bezig geweest! En dan zeuren ze in NL over de arts-patienten contacttijd.. :) Leuk dagje, met veel interessante patienten (bv parotitis) en een hoop malaria. Nog een tijdje met die arts staan babbelen, hij bleek via de VN al over de hele wereld uitgezonden te zijn geweest naar rampgebieden en baalde eigenlijk dat hij hier zat. Het was te internistisch en hij kon weinig snijden (-> opereren). Binnenkort ga ik er nog een paar dagjes werken.

Verder kabbelt het leven hier rustig verder. De dagen gaan snel, helemaal doordeweeks. Uurtje of 7-8 opstaan, dan 's ochtends vaak dorpje of Hospice of Rehab en dan eind van de middag vrij. Dan ga je naar de markt voor de boodschappen, boekje lezen, water regelen (geen watertoevoer door de grond, dus water moet je bestellen en wordt dan met een vrachtwagen in je tank gepompt), af en toe ga je naar het ziekenhuis voor een bezoekje aan een patient. Dan tegen een uurtje of 7 is het donker en dan ben je altijd binnen: begin dus steeds beter te worden in pesten en andere spelletjes :)

Dit weekend heb ik trouwens mijn eerste voetbalwedstrijd in Ghana! Jaja, na veel onderhandelingen zijn we tot een uitleenovereenkomst gekomen (HHC12 naar vriendenteam in Wa) en zaterdag is het dan zover: me eerste wedstrijd voor me nieuwe team. Half vier in de middag, oftewel ik ga dus 4 keer dood op dat veld door hitte en slechte conditie (4 wk niks aan sport gedaan). Maar belooft wel leuk te worden.

Hoest verder in NL? Kermis in Tilburg al begonnen? Al in de biertent geweest? Roze maandag mooi geweest? Hoest verder in Hardenberg? Druk met die irritante toeristen? Iedereen al op vakantie geweest? Hoe is het nu eigenlijk met het stappen na het rookverbod? Stukje kroegcultuur weg?

Ff snel wat reacties op reacties: Margot, vorige keer helemaal vergeten Sorry! Je krijgt de groeten terug van Rosemary en Eric, Shaitu (heet nu Joyce, is gedoopt..) heb ik nog niet gezien, de wonden van Dora zijn trouwens eindelijk dicht. Sanne, blij dat ik gemist wordt in de Philip :) Zwiersjes, tsja vrouwen... Gilberd en Loes, blij dat te horen dat alles goed gaat, de bink loopt dus! Crapman, nog weinig last van powercuts in het internetcafe, maar afkloppen ;) Janine, uiteraard zijn jullie heldhaftig bezig, had niet anders verwacht! Jammer genoeg moet ik de borrel laten schieten! Buuf, succes met verhuizen! Al een baan? Sander, die bbq hou ik tegoed :d Langenbergjes, foto's komen erop! Sjaak, ons eten in NL met kerst is bij deze dus geregeld ;) Annemijn, jij blijft het toch altijd winnen van mij hoor! biefstukje lekker?

Mensen, wederom thnx voor de reacties en houdoe maar weer! Een dezer dagen komen nog wat foto's online.

Ciao ciao

1. bert, edith, rutger, liedeweij, david:
    Hoi Bram,

Indrukwekkend hoor al die belevenissen. Geweldig mooi dat je dit allemaal doet en kunt meemaken, hoe moeilijk soms dan ook. Jammer van zo'n mooi hondje, Pinky neemt het je niet in dank af, maar vooruit dan maar. We zullen nu elke keer even kijken en reageren, duurde even voordat Joepie de juiste adresgegevens door heeft gegeven. Veel leerplezier nog daar! Groeten van ons allemaal!!!
  2. Sanne:
    Ha die Bram!

Weer een verhaal van je die ik zit te lezen met veel bewondering en verbazing....
    Als je het over 2 verschillende " werelden " hebt! Knap hoe je het allemaal daar doet, roeien met de riemen die je hebt! Super dat je het naar je zin hebt en alles goed gaat.
    Je haar eraf geschoren met uiteindelijk een mooi eindresultaat zoals ik lees. Ben benieuwd, kodak moment ;)
    Hier gaat alles zijn gangetje, Gentse feesten en roze maandag achter de rug. Erg gezellig geweest en nu weer aan het werk.
    Rustig aan met het voetballen, aan je sportiviteit zal het niet liggen. Die prijs heb je al binnen ;)!

Enjoy en tot je volgende blog...
    X Sanne
  3. Rien en Margriet:
    Hoi Bram,
    Ben benieuwd of je nog binnen mag van Sanne? Vast niet hoor! Daarom was je natuurlijk aan de dunne!! Fijn dat alles goed verloopt. Het is wel enerverend zo te lezen.Je kunt nog kijken op http://www.tilburgsekermis.nl kun je de kermis ff nog zien, want zondag is de laatste dag. Moet je volgend jaar maar weer s langskomen. Succes verder, houdoe! XXX Margriet
  4. bert, edith, rutger, liedeweij, david:
    p
  5. Familie Gans:
    27 juli 2008
    Hoi Bram,

Wat een ander leven heb je nu in Ghana! Zijn de vrouwen mooi om te zien? Vraag van je oom Steven. Zit er wat bij voor Renze eventueel? Wij allen vinden het zielig dat je een hondje opgegeten hebt, we houden nu Lola op een veilige afstand van je!!
    Gisteren zijn wij bij Krelis uit Anus (je vader) op bezoek geweest. We hebben op het landgoed gezeten tussen de mais. Het was heel gezellig. Je vader en moeder hebben nu onze mobiele airco gekocht, al wilde je vader 'Krelis' hem eerst op zicht proberen. (Tijdens deze warme periode) Je snapt natuurlijk wel dat we daar niet in zijn getrapt. Hij heeft hem nu voor een schappelijke prijs kunnen kopen, zij het met steunen en kreunen.
    Ook hebben Marleen en Renze hem gisteren geholpen bij zand sjouwen. Hier was hij zeer content mee. Met zijn 56 jaar wordt hij bijna een echte boer.
    Nog een klein vervelend nieuwtje, tot grote ergenis Steven heeft hij zelf gister een fikse deuk in zijn Ferrari gereden door een plotseling overstekend hek. (ons hek bij de deur dus) Hij heeft een dag in diepe rouw doorgebracht. Nu maakt hij van een nadeel een voordeel door er meteen mooie scuderia schildjes op te plaatsen. Nu wordt hij dus nog mooier, aldus Steven. Als je terugkomt staat hij blinkend voor je met schildjes zodat je mee kan.
    Iedereen uit Harderwijk groet je en let op je gezondheid.

Liefs familie Gans
  6. Mathilde:
    27 juli 2008
    Hey Bram!
    Echt super om je verhaal zo te lezen! Leuk die foto's... Heb nu al een beetje een beeld van hoe het daar uitziet.
    Heb er steeds meer zin in, nog een maandje!
    Succes weer!
    Groetjes Mathilde
  7. Anna Michalska:
    28 juli 2008
    He brammetje!
    Je maakt wat mee! Het meest schokkende bericht: je haar eraf?! Ik wil foto´s zien!
    Mijn vakantie in Peru loopt ten eind. Morgen terug richting het mooie Holland.
    Succes daar! Kijk uit naar je volgende bericht.
    x anna
  8. Nanda:
    29 juli 2008
    Hey Bram..
    Super leuk dat je je ervaringen deelt! Doe je goed.. Heb weer met verbazing zitten lezen. Had toch echt niet verwacht dat je hond zou gaan eten, maar goed, mensen eten ook paarden dus waarom niet hè? hihi.
    Een foto van je nieuwe look moet toch echt wel zeer binnenkort geplaatst worden hoor! Ben erg benieuwd.
    Dit keer schrijf ik ff alleen een beriggie, want Luuk zit met Jacco in Mongolië voor een week... ik stuur je per mail wel ff een link van een krantenartikel waar alles in staat. Het gaat erg goed daar.
    Naja, ik dacht dat je zoiets wel leuk vind om te horen..
    Heej kerel, het ga je goed! Ga zo door! Super veel succes..
    Liefs Nanda
  9. Monique:
    30 juli 2008
    Zo he, ik denk ff kijken of Bram al wat geblogt heeft....dus alles ff lezen en ik ben weer een uurtje van mn woensdag kwijt.
    Super hoor zoals je schrijft, je waant je echt aan de andere kant van des wereld.
    Als ik het zo lees vermaak je je goed en leer je veel. (hondenvlees eten is natuurlijk errug leerzaam)
    Super zoals je alles wilt proberen qua eten etc.
    Doe je goed!!
    Geniet van je tijd daar....
    Groetjes Monique
  10. Jordy & Stephanie:
    30 juli 2008
    Schaap!
    Net even je foto's bekeken: toch wel een heel ander Afrika dan waar ik nu ben! Dat eten ziet er trouwens op zijn minst dubieus uit! Maar zal vast lekker zijn.
    Mooie verhalen over de schizofrenen ook! Veel suc7 daarmee!
    Hier schiet het alweer aardig op en over 2 weken ben ik weer in het druilerige NL... Maar eerst nog naar de Serengeti!
    Houdoe:)
    Jordy
  11. Sandra:
    6 augustus 2008
    Ha Brammie!

Verhuizen is gelukt hoor, toch raar zo Kloosterloos... En een baan had ik al, werk sinds een maand in het verpleeghuis. Echt super!! Je moet maar snel een nieuwe blog en/of foto's plaatsen, ben benieuwd naar je haar!!

Groetjes (ex)Buuf
  12. Claar:
    7 augustus 2008
    Hey Bram!

Je kent me nu nog niet, maar over een maandje wel als t goed is;) Ben nl 1 van de vrijwilligers die er nog aankomen. Superleuk je verhaal te lezen en alvast een beetje een beeld te krijgen! Veel plezier nog daar!

Groetjes Claar
  13. Haaq:
    8 augustus 2008
    Ha die Bram ouwe sterspeler. Wij zijn zeer benieuwd naar je prestaties in die heerlijke hitte. Werkse nog en we wachten met smart op je volgende blog :D
  14. Pim:
    11 augustus 2008
    HA lapso,
    mooie verhaaltjes hoor! ik was nog in de Tilburgkermis, zijn nog ff langs t klooster gelopen. hoorde een haan, maar weet niet zeker of het Puk was, aangezien ik een dode Puk verwacht na al die hatelijke berichtjes van de kloosterbewoners. nog 3 uurtjes en dan begint mijn KEIweek in Groningen , weet je hoe dik! (H) ik drink er 1 op je kerel!, of meerdere :P
    je meubels staan goed in mijn kamer btw!!! (grapje)
    hld em drin ouwe, ik wil geen oom zijn van een ganeesje;)! X
  15. Rien en Margriet:
    12 augustus 2008
    Wij willen wel weer een update Bram!!
    En een foto van je nieuwe kapsel
    XXX
  16. Tanja:
    15 augustus 2008
    Hey Bram,

Hier een berichtje uit Accra. We zijn nu aan het wachten tot onze ouders aankomen :) Verder waren de pizza, hamburgers, KAAS etc erg lekker! Ook het zwembad aan het 5*hotel beviel erg goed!
    We zullen iets voor je meenemen!

Tot maandag en groetjes daar! xxx Tanja
  17. Debby:
    16 augustus 2008
    Het Brammetje bram,

Wat vet gaaf daar of niet dan!!
    Lijkt me echt een ervaring om nooooit meer te vergeten!! Super jo!!
    Blijkt maar weer hoe goed de zorg hier in Nederland voor ons is! (vooral voor de psychiatrische patienten) Heftig hoor!!
    Nou veel plezier en succes daar nog!!!

Groetjes Robert debby en fleur