Arrived ! ! !

1 juli 2008 - Wa, Ghana

Peoplezz!

I made it.. Veilig aangekomen in Wa, Ghana. Afgelopen vrijdag om 04:00 uur vertrokken richting Frankfurt, ruim op tijd aangekomen. Daar nog wat gegeten en toen door de douane. Uurtje of 12 begon dan eindelijk de vlucht. Was bijna de enige blanke in het vliegtuig en was ook bijna de enige die er geen zooi van maakte! Wat een bende in dat vliegtuig toen we waren geland. Eenmaal buiten kreeg je meteen de warme deken over je heen! Het zweet kwam ineens overal uit, drukkend warm..
Ik zou door iemand van het vliegveld gehaald worden in Accra (hoofdstad Ghana), die zou een duidelijk bordje bij zich hebben. Ik had niet eens de kans om te zoeken naar het bordje, want ik werd gelijk onder mijn hoede genomen door 2 lui die mij wel wouden helpen. Zij kenden Amos (de man die me zou komen ophalen) zeiden ze, dus ik vond het wel best. Zij wouden wel even bellen waar die bleef, dus ik het nummer gegeven van Eric (de man van Child Support in Wa). Eric vertelde me dat Amos eraan kwam en dat ik nog ff moest wachten. Eenmaal opgehangen werd het handje opgehouden, of ik ff 20 dollar kon afrekenen voor de hulp! Zo wil ik ook wel iedereen helpen! Na een korte woordenwisseling duidelijk gemaakt dat ze of niks of 2 euro konden krijgen. Dat was dus les nummer 1 in Ghana! Achteraf was ik wel blij dat ik Eric had gesproken, want Amos kwam een uur te laat ofzo!
Toen Amos er was (zat vast in verkeer), met hem meegegaan naar zijn huis waar ik de eerste nacht zou overnachten. Het huis viel me niet tegen van de buitenkant, maar eenmaal binnen was het lekker primitief! Alleen koud water (ik wist toen nog niet dat ik 6 mnd niet onder een warme douche zou staan!), stinkende plee, kapotte gordijnen ed. Maar heel aardige lui! Na me spullen gedropt te hebben in me kamer, kwam dan mijn maaltijd-vuurdoop. We aten bankoon (volgens mij spel je het zo). Bankoon is een of ander vast goedje wat gemaakt wordt door mais 3 dgn te laten wellen en het dan te verpulveren ofzo. Je moest met je hand een stuk van het grote brok pakken en dat dan in dippen in een grote wok met vis, groente en saus. Na enige aarzeling (geen bestek!) viel het me ckr niet tegen! Wel erg scherp, maar dat vind ik altijd juist wel lekker!

De volgende dag stond de busreis van Accra naar Wa op het programma! De bus was een luxe touring-car bus met (godzijdank) airco en zelfs 2 LCD-schermpjes waarop slechte Afrikaanse films werden gedraaid. Onderweg me ogen uitgekeken naar alles wat ik zag! Vrouwen en kinderen met headpans op hun hoofd, waarvan je niet wil weten hoe zwaar ze zijn! Dieren die overal lopen, gaten in de asfalt weg, een tweebaansweg waar je met z'n drieeen naast elkaar op rijdt, ga zo maar door.. Gelukkig was het grootste gedeelte van de route ge-asfalteerd (incl danwel excl kraters in het wegdek) en had de chauffeur zijn baksteen netjes op het gaspedaal gelegd. Uiteindelijk was ik na iets meer dan 12 uur in Wa waar ik werd opgepikt door Eric en Rianne. Rianne is een vrijwilligster die hier 7mnd gezeten heeft en morgen vertrekt. Eerst een borrel gedronken in het 'Holland House', het huis van Eric, en daarna naar het hostel waar ik de komende maanden zal wonen. Daar woon ik nu samen met Tanje en Nonja, 2 HBO-V'ers van de Fontys uit Eindhoven. Ik heb (nog wel) mijn eigen kamer met ventilator. De douche heeft alleen koud water. Als je 's avonds douchet is het nog lauw water door het opwarmen van overdag, maar 's ochtends is het heerlijk koud! Maar het valt me niet tegen als ik eerlijk moet zijn. De wc mag je alleen doorspoelen als je er iets bruins in heb gelegd en het wc-papier moet je verzamelen in een plastic zak (riolering raakt verstopt als je het doorspoelt). Ja, Annemijn.. Nu kan je me niet meer verwend noemen he ;) :) Het is allemaal ff wenne, maar het valt mee.

De afgelopen dagen ben ik rondgeleid door Wa en heb ik alle projecten van Child Support bezocht. Binnenkort zal ik wel wat foto's plaatsen, als dat lukt want die pc's in dit internet-cafe zijn nog trager dan mijn ouwe goede laptopje! Ook heb ik het ziekenhuis bezocht en heb ik gelijk bijna alle artsen ontmoet, en ook gelijk de directeur. Hoe bedoel je korte lijntjes. Toen ik werd rondgeleid in het ziekenhuis door Eric, werden we geroepen door de nurse bij een kindje van 15 mnd oud. Ze had koortstuipe gehad bij malaria en was goed ziek. Of wij even wouden helpen en wouden zeggen wat ze moesten doen. Het was zondag en dan was de dokter er niet en nu er wij toch waren. Wij even geholpen, maar ik had er gelijk al een hard hoofd in, Theodore (een free-lance verpleegkundige die ook veel met Child Support samen werkt) had er hetzelfde harde hoofd in. Toen we 's middags ff gingen kijken, leefde ze nog, maar dat bleek achteraf haar laatste dagje geweest te zijn. Lekker confronterend bij de eerste ;)

Vandaag het eerste dorpje in geweest om medische hulp te verlenen. Ik weet niet wat ze daar 's avonds doen in die dorpjes als ze zich vervelen, maar op de een of andere manier stelde we bij bijna iedereen die we zagen een zwangerschap vast! En bijna niemand was er blij mee. Maar als je dan zei dat ze de volgende keer een condoom moesten gebruiken, dan moeste ze hard lachen: dat wil me man niet.. Tsja.. Maar naast alle zwangere vrouwen ook nog wat mannen en kinderen geholpen. Erg leuk om te doen, allemaal lekker snel en praktisch! Toen we klaar waren, moeste we nog even naar de chief van het dorp. Dat is zeg maar de dorpsoudste en de baas van het dorp. Toen we aankwamen bij het Chiefs palace (een of andere grote plaggenhut met wel 2 grotere kamers) bleek dat ie goed ziek was. Eric zei al dat ie niet best meer was, maar toen ik zijn slaapkamer binnenliep dacht ik even dat er een lijk lag, maar gelukkig begon het weer te ademen. Na wat onderzoek waarbij ik geen echte aanleiding voor z'n halfdode conditie kon vinden, kwame wouden we hem eigenlijk meenemen naar het ziekenhuis. Alleen scheen dat taboe te zijn in dat dorp, dus moeste we hem wel laten liggen. Eric probeert nog een dokter uit het ziekenhuis zover te krijgen om mee te gaan, maar ik betwijfel of de beste man nog in leven is als Eric er morgen misschien weer heen gaat.

Nu ik dit zo teruglees likt het alsof er alleen maar dood en verderf is hier. Het valt nog wel mee hoor uiteindelijk. De mensen lijken hier allemaal gelukkig met wat ze hebben en zijn allemaal vriendelijk. Alle kinderen roepen en zwaaien hier naar je: Nasale, how are you? Dat schijnen ze op school te leren. Als je dan niet terugzwaait zijn ze teleurgesteld. Dus loop je de hele dag te zwaaien haha.. Verder is de natuur hier erg mooi, behalve een kleine groep diertjes, die kutmuggen! Binnenkort gaan we naar het natuurpark Mole, daar kan je een soort van safari doen en daar kan je ook ff lekker in het zwembad liggen. Vanavond nog een afscheidsetentje van Rianne. Jullie zien het wel, ik vermaak me hier wel. Een ander pluspunt is het bier, het is van Heineken.. Dus gaat helemaal goed komen hier!

Mensen, houdoe en (alvast) bedankt voor de reacties!
Ciao ciao

PS Kloosterlingen, leeft Puk nog? Ik heb hier weer een Puk die nu wel pal voor me raam staat te kraaien!

1. Jordy & Stephanie:
    Schaap!
    Toevallig ook net achter de computer op hetzelfde continent! Mooie verhalen, echt Afrika! Ik kijk uit naar de foto's van de bruisende metropool waarin je bent neergestreken.
    Jordy (aka Crapman)
  2. Mathilde:
    Klinkt goed hihi!
    Gelukkig dat de reis goed is verlopen...
    Groetjes Mathilde
  3. Anna Michalska:
    He Brammetje!
    Leuk je bericht te lezen. Kijk uit naar de volgende!
    Ik ben inmiddels "arrived" in t klooster. Voel me wel wat vreemd en ontheemd...
    Gelukkig komt Sjaak zo n bakkie doen ;)
    x anna
  4. John:
    Hallo Bram,

Heftige eerste indrukken! Echt een sprong in het diepe! Wens je een goede start toe en kijk uit naar je volgende schrijven!

Groetend,

John

P.S. is het nu binnen? ;-)
  5. Rien en Margriet:
    Hoi Bram,
    Toch mooi dat je de koning van Ghana bent met al je gewuif. Mooi verteld in ieder geval. Ben al benieuwd naar de volgende post. Succes met al je "goede werk"daar.
    Houdoe war!

XXX
  6. Johan:
    Ey Bram!

Goed om wat van je te horen! Wat een condities daarzo... hopelijk went het snel :P Maar 't klinkt ook weer als een cool avontuur! Veel succes daarzo,
    Groet,
    Johan
  7. Sjaak:
    Bram,

Helaas is puk nog steeds in leven. Ik heb hem afgelopen maandag weer de keuken uit moeten jagen toen hij ongevraagd naar binnen kwam. Enfin mooie verhalen. En goed dat het bier van heineken is!!

kusje van mij en Eline
  8. Rikkie:
    Hey skoapie,

ziet er allemaal wel erg boeiend uit hoor. Maar idd het lijkt wel een boel dood en verderf wat je tegenkomt... zolang het meevalt is het goed toch?? En als ik het allemaal zo lees, zie ik je over een half jaar ook nog wel eens samen met een mooie Ghaanse thuis komen... :-) haha.
    maar geniet ervan en jammer dat je geen echt bier hebt maar Heineken.... ;-) ahha.

ben benieuwd naar de foto's!!

x Inge en Rik
  9. Inge:
    Hai brammetje!!
    Tjee zeg, ik lees echt met bewondering je verhaal!
    Wat heb je al veel meegemaakt in korte tijd..
    Hoop dat je goed op jezelf past en je zult heel wat indrukken opdoen. Hou je taai daar en drink zo af en toe eens zo'n lekkere koude gele!!! We kijken uit naar je volgende verhalen..
    Kus Rik en Inge (rik heeft ook al een reactie gestuurd maar 2 is altijd beter he ;-)
  10. Sandra en Aj:
    2 juli 2008
    Hoi Bram, Wat een verhalen , als dat al de 6 mnd zo door moet gaan dan kan je er een boek vol over schrijven.
    Gaat het wel een beetje?
    Is er ook nog iets anders te drinken dan bier???????
    Vandaag is het hier ook Afrikaans warm 34 graden.
    Goed te doen hoor.
    Maar goed wij zitten onder onze bomen op het platte land.
    Morgen gaan we naar Egypte, zullen we nog even langs komen?{grapje}
    Papa schrijft ook nog wat
    Veel liefs van mama. pas goed op je zelf.
  11. Klaas:
    He!
    Zo klinkt als typisch Africa. Het is even wennen maar wel goed te doen volgens mij.
    Groeten vanuit Zuid-Afrika,
    Klaas
  12. Pim:
    Hey ouwe,
    mooi verhaal heb je verteld. ik ben wel benieuwd naar je fotos, als je je nieuwe camera tenminste een beetje snapt. ik heb wel medelijden als jij aan de bankoon zit en ik zit te smullen van een dikke big mac ;) maar veel plezier daar alvast, het gaat vast leuk worden!!!
    Groeten van je broer

p.s. doe een beetje rustig aan met die heineken, voor je het weet word je wakker in de rimboe tussen de bosnegers...
  13. margot en chris:
    Ha Bram!

Fijn dat je levend bent aangekomen in Wa
    Herkenbaar allemaal!
    Ik wil je een hele fijne tijd wensen in Wa, doe de groeten aan Eric en aan Shaitu en Rosemary!
    Ik ga je site op de voet volgen!

Groet, Margot
  14. Sander en nathalie:
    2 juli 2008
    Hee Skoapie, wat een start. De beginverhalen (met uitzondering van dood en verder) doen me snel terugdenken aan onze vakantie in kenia en tanzania.

Goed bezig verder. Geniet van de ervaring!! Lijkt mij heel bijzonder en ook echt gaaf.

Groetn uut Amersfoort
  15. Digibeetje:
    Ha Brammeke,
    Goed om te lezen dat je goed bent aangekomen. Geweldig om je eerste ervaringen te lezen en o zo herkenbaar. Zeker wat je over de zwangere vrouwen schreef: tja de mannen willen "skin on skin" ben benieuwd hoe vaak jij die zin ook zal gaan horen. Ben benieuwd naar je volgende verhalen en foto's!
    Houdoe, Madelon
  16. Jessica:
    Haaa Bram!

Mooi om te lezen dat je daar heel bent aangekomen :d
    Je hebt zo te lezen al genoeg meegemaakt je eerste dagen! Erg leuk om te lezen.Jij kunt dus gewoon verder gaan met borrelen daar in Wa haha...
    Heel veel plezier nog daar! En doe voorzichtig he!

Groetjes zuster Jessica ;)
  17. Sandra:
    Buurman op afstand!

Wat een spanning en sensatie allemaal! Heb je je mooie muziek daar al gespeeld? Misschien voorkomt het zwangerschap!
    Oh ja, ik werd net bijna door Puk omver gelopen toen ik naar buiten liep, waarna ie nog even gezellig meeliep naar het fietsenhok. Alive and kicking dus! Als ie nou eens stil was...
    Veel plezier en tot je volgende verhaal!

Liefs Sandra
  18. OPA:
    Hey Bram,
    Mooi hoor die verhalen! Geniet er van!
    Drink nog een gele dan doen wij dat ook

Groeten en liefs
    Alex, Miranda Daan en Marleen
  19. Marielle:
    4 juli 2008
    Hey Bram!

Wat leuk om al die verhalen te lezen! Zo maak je nog eens wat mee. Heel veel plezier en geniet ervan!

Dikke kus Jelle en Marcel
  20. Roel en Connie:
    5 juli 2008
    Hey Bram,
    Geweldig, wat een ervaring.
    We gaan je leuke verhalen zeker volgen!
    Heel benieuwd naar je foto's.
    Veel plezier, tot de volgende keer,

groeten van Roel en Connie.
  21. Bertine:
    5 juli 2008
    Hee Skatje!
    Gave verhalen! geniet van je tijd daar
    kusssssssss

Bertine
  22. kremert:
    9 juli 2008
    hey bram, dus je bent veilig aangekomen daar ondanks de bende in het vliegtuig en de bijna zakkenrollers hehe mooi om het zo ff te lezen wat je daar allemaal meemaakt. pfff in z`on korte tijd heb je al veel dingen voor je kiezen gekregen maar gelukkig ook leuke dingen las ik. het ga je goed daar kerel, greetz vanuit hardenberg
  23. Jeroen:
    9 juli 2008
    Hey Skoappie.....

Zo te lezen begint het allemaal weer goed... gnegne..:p

Lees wel weer fantastische verhalen van je avontuur (Gha-na Skoapie:P)

groet,
    Jeroen
  24. Kim:
    Brammie!!

Was ff op vakantie dus lees je bericht nu pas! Jeetje je hebt al van alles meegemaakt.. Leuk om te lezen allemaal! Heel veel succes en plezier en ik hou je site in de gaten!!

Kus!
  25. Emmy Schaap:
    10 juli 2008
    Hee die Bram, leuk om je belevenissen te kunnen lezen! We blijven het volgen hoor. Tja zo zie je de werled ook eens van de andere kant he! Groetjes van je tante
  26. Reinier:
    Ha die Bram,
    fff wennen zeker daar. Heb op google earth gezien dat het daar nog al een kale bedoening is.
    Hopelijk vindt je een beetje schaduw en wen je snel aan de cultuur.
    Hou in ieder geval je hand maar op de knip
    Ben benieuwd naar het vervolg.

groetjes
    je Oom
  27. Rick:
    11 juli 2008
    Ziet er allemaal goed uit! zet er maar een nieuw verhaal op, dit is een goed tijdsverdrijf tijdens deze zomerstage van me... heb je al veel knappe vrouwen ontmoet? hojeneee!
  28. Postbode Annie:
    11 juli 2008
    Ha die Bram, fijn dat je goed aangekomen bent.
    Hoop dat je het daar een beetje naar je zin hebt.
    Zal wel op je log blijven kijken hoe het je daar vergaat.Groeten Annie